Biomatic ja ongelmat?

Valvoja: Moderaattorit

Ongelmia???

Ei ongelmia, häiriöt 0 vuodessa
17
32%
Ongelmia, häiriöt 1-10 vuodessa
23
43%
Ongelmia, häiriöt yli 10 vuodessa
6
11%
Omia mokia...
7
13%
Olen joutunut poistamaan biomaticin käytöstä jatkuvien ongelmien vuoksi
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä : 53

Biomatic ja ongelmat?

ViestiKirjoittaja yrmyli » To Tammi 04, 2007 12:48

Olen seurannut keskustelupalstaa jonkin aikaa kommentoimatta juurikaan laitteita tai niiden toimintaa ja ominaisuuksia. Olen huomannut että keskustelu on keskittynyt lähes kokonaan erään toisen valmistajan tuotteeseen (erillinen pellettipoltin), milloin ongelmien muodossa, milloin Tuningin yms. toimintaongelmien ratkaisemiseen.

Mistä johtuu ettei biomaticin ympärillä keskustelu ei ole saanut yhtä kovaa "nostetta"? Onko kyse siitä että biomatic on valmis paketti ja toimintavarma ettei kommenteille ole aihetta?

Joissain yhteyksissä on myös keskusteltu maljapolttimen olevan vanhanaikainen? Mitä sitten, olkoon vanhanaikainen jos laite on toimiva.
Uudemmissa on aina kuitenkin omat ongelmansa.

Joissain yhteyksissä on keskusteltu laitteen päivityksestä ja niihin liittyvistä maksuista? Onhan se ihan luonnollista periä korvausta jos laite päivitetään vastaamaan uudempaa versiota? Maksaahan moni esim. tietokoneensa virusohjelman päivityksen vuosittain, eikä kukaan juurikaan jaksa valittaa.

Luulenpa että monet pelletinpolttoon liittyvät ongelmat johtuvat liiallisesta "teeseitse"- meiningistä jossa jokakodin putkimies asentaa laitteet ihan ite ja säätääkin korvakuulolta, ja viikon päästä valittaa kun on ongelmia... Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että kannattaa ostaa valmis paketti ja antaa ammattimiehen asentaa järjestelmä loppuun saakka, niin minäkin tein ja eipä ole tarvinnut pannuhuoneessa asua.

Keskustelua ongelmista? Huhuu, onko ongelmia?

PS. en ole putkimies enkä tehtaan mies. Olen tavallinen kuluttaja joka haluaa nauttia lämmöstä huolettomasti.
yrmyli

ViestiKirjoittaja hjm » To Tammi 04, 2007 12:59

Ongelmia 0, häiriötä 3. Yksi johtui omasta mokasta, toinen puruisesta pelletistä joka hämäsi tasovahdin valosilmää, ja kolmas liian pitkäksi venyneestä tuhkanpuhdistusvälistä joka oli kaiketi hämännyt liekkivahtia.

En ole vieläkään jaksanut modata poltinta siirtämällä tasovahdin silmien paikkoja, tasovahtihäiriö ei ole toistunut vielä.

Laitatin kuitenkin sähkömiehellä pannuhuoneen ulkoseinään punaisen lampun johon syttyy valo jos poltin häröilee.

Yleisestiottaen olen tyytyväinen Biomaticciin. Poltinmaljaan kertyy tuhkapaakku aika joutuin, mutta olen ottanut tavaksi jyystää sen irti aina kun nuohoan (1-1½ kuukauden välein).
Biomatic+ 20 - lokakuusta 2005
hjm

ViestiKirjoittaja MH » To Tammi 04, 2007 13:07

äänestykseen olisi voinut vielä lisätä tai laittaa kokonaan oman aiheesta "aritermin syöttöruuvi jumissa" :evil: :evil:
--- jotta saa mieleisen se täytyy tehdä itse ---
*** uusiutuva energia lämmittää ***
MH

ViestiKirjoittaja MiV » To Tammi 04, 2007 13:19

Laite on nyt lämmittänyt taloa 9/2005 lähtien. Mitään muuta lämmitystä ei ole, sähkövastuksia ei ole kertaakaan käytetty (ei edes testattu).

Yksi varsinainen ongelma on ollut ja liittyi sen ison pyörän tappeihin mitkä pyörittävät sitä ylintä ruuvia. Yksi tappi oli jostain syystä vääntynyt ja sitten satunnaisesti pyöräytti sitä ylintä ruuvia vain vähän, aiheuttaen jumin seuraavan tapin kohdalla. Korjauksena oikaisin tapin, kun ensin tajusin asian. Vikakoodit oli sulkusyötin tai jotain muuta hämäävää...

Muita ongelmia, kesällä 2006 sammuili, kunnes tajusin että valosilmä oli likainen. Toimi siis vajaan vuoden putsaamatta valosilmää. Muutenkin nuohottu satunnaisesti 2 - 4kk välein.

Kattilaan yhdistetty GSM hälyttää kännykkään kyllä parin viikon välein kun nappula loppuu 0,5m3 viikkosiilosta, joka siis kestää pakkasilla nipin napin pari viikkoa. Lopussa joutuu tavaraa kauhomaan ruuville. (Iso siilo edelleen suunnittelun alla)

Aina lähtenyt sähkökatkon jälkeen tulille. Tällä hetkellä suurin työ on tuossa viikkosiilon täytössä. Tuhkaa joutuu tyhjentämään n. 1000kg välein.

Ruuvin kanssa ei ole mitään ongelmaa ollut (suora 1,5m ~30 asteen kulmassa).
Paketti oli silloin halvin mitä löysin. Olin jo tilannut toisen merkkisen ensin keväällä, mutta sitä ei pystytty toimittamaan ollenkaan. Tämän sai sitten alle viikon toimitusajalla elokuussa.
MiV

ViestiKirjoittaja P-L & » To Tammi 04, 2007 14:01

tjaah kuinkahan paljon nämä laitteet eroaa toisistaan tehtaan teknises tues sanottiin että laitteet ovat samat mun tapaukses vaan erilliset eli kattila biomatic ja poltin bequem20D kattilahan toki pelittää niinkun nyt pitääkin ja tuhkaakin sain poistaa siitä 50 litran laatikosta eilen ensi kertaa ja sitä oli noin 5cm pohjalla polttanut oon marrsakuun alusta asti ja 27.11-31.12 aikana pellettiä oli palanut 1440 litraa painosta ei hajuakaan. poltin sitä vastoin on kyllä aika takkuinen siis lähinnä palopesään muodostuvan kovan hiilen tapaisen aineen takia. eli jossain muuallakin mainitsin noin kolmen päivän ja maksimissaan viikon yhtämittaisesta toiminnasta siis katkot mukaanlukien tietenkin eli ei ihan huoleton peli ole kyllä. tehtaalla kerrottiin että vika voisi olla ilman määrässä ja sitä kehotettiin lisäämään ja hankin uudemman ohjelmasirun jossa oli puhallus ominaisuus , ei mitään vaikutusta tuhkaklimppi tulee pian tosin siitä sanottiin tehtaalla ettei tarvi siitä murehtia ei vaikuta polttoon, mutta se kivettyvä hiili...oikeesti pian kokeilen muita vaihtoehtoja ja pannaan ilmoitustaululle tuo kilkutes
P-L &

ViestiKirjoittaja yrmyli » To Tammi 04, 2007 14:24

P-L & kirjoitti:tjaah kuinkahan paljon nämä laitteet eroaa toisistaan tehtaan teknises tues sanottiin että laitteet ovat samat mun tapaukses vaan erilliset eli kattila biomatic ja poltin bequem20D kattilahan toki pelittää niinkun nyt pitääkin ja tuhkaakin sain poistaa siitä 50 litran laatikosta eilen ensi kertaa ja sitä oli noin 5cm pohjalla polttanut oon marrsakuun alusta asti ja 27.11-31.12 aikana pellettiä oli palanut 1440 litraa painosta ei hajuakaan. poltin sitä vastoin on kyllä aika takkuinen siis lähinnä palopesään muodostuvan kovan hiilen tapaisen aineen takia. eli jossain muuallakin mainitsin noin kolmen päivän ja maksimissaan viikon yhtämittaisesta toiminnasta siis katkot mukaanlukien tietenkin eli ei ihan huoleton peli ole kyllä. tehtaalla kerrottiin että vika voisi olla ilman määrässä ja sitä kehotettiin lisäämään ja hankin uudemman ohjelmasirun jossa oli puhallus ominaisuus , ei mitään vaikutusta tuhkaklimppi tulee pian tosin siitä sanottiin tehtaalla ettei tarvi siitä murehtia ei vaikuta polttoon, mutta se kivettyvä hiili...oikeesti pian kokeilen muita vaihtoehtoja ja pannaan ilmoitustaululle tuo kilkutes

Etsitään syy laitteen häiriöön --> Kuka asentanut (itse, virallinen asentaja) --> onko säädetty asennuksen jälkeen, vai onko tehdassäädössä? --> kenen valmistamaa pelletti on? -->
yrmyli

ViestiKirjoittaja P-L & » To Tammi 04, 2007 14:45

jees kyllä sen putkiasentaja asensi ehkei mikään valtuutettu just tälle merkille mutta ihan virallisten kaavojen mukaan ja asentaessa halusi varmistaa että kaikki menisi niinkuin pitää soitti tehtaan tukeen ja sai sieltä varmistuksen kuinka kaiken tulisi olla, tehtaalta sai kyllä hyvin apua ja palvelu oli väsymätöntä joskin myöskään siellä ei heti osattu sanoa minne esim polttimen lämpöanturi tulisi asentaa kun kattilassa ei ollut sille tilaa ja suositus kuului et ota sähkövastuksen anturi pois jos et sitä tarvitse ja laita sen reikään , siinä oli tila kolmelle anturille ja neljäs olisi ollut polttimelle , myöhemmin kuitenkin itse oon funtsaillu et katilassa onkai öljypolttimen ylikuumenemissuojalle tunnistin et varmaan joku noista kolmesta on kyseinen , vielä kun jaksasi alkaa selvittämään mikä=) sais sen sähkövastuksenkin pelittämään. asetukset pidin tehtaan säädöissä ja toimi se ihan kivasti hetken mutta tuo kovettunut aines sitten jumittia pian syötön eikä sitä edes tajunnu ensin missä vika oli niin hienosti se oli muotoutunut palomaljaan vahingossa kraapaisin kovempaa ja huomasin että kiva noin 2-3 millin kerros hiiltä on malja menkein täynnä siis pinta-alaltaan noh laite pelittää heti kun se on poistettu. tehtaalla neuvoivat kyllä kokeilemaan suurempaa puhallusta nostin sitä muutamia prosentteja vaan en oo tohtinu kovin isoja muutoksia tehdä, tällä ei ollut kyllä mitään vaikutusta , voipi toki olla ett tuo ilman kulku olisi joku ongelma sillä piippu on lähdöstä mitattuna main noin 3.5 metriä pitkä tosin puu on palanut kaksoispesän aika na hienosti ja öljypoltin tietenkin myös. katolla olen käynyt katsomassa ja sieltä käsin kaikki näyttää hyvältä hieman tulee syttyessä savua vaaleana mutta pian ilma vaan väreilee hieman eli henkeen melkein vois vetää. pellettisäkin kyljessä lukee järviseusun pelletti ja viljonka taisi selvitellä että vapolaista olisi???ja tosiaan sen uudemman puhallusohjelman siihen hankin tehtaalta a´30€ ei ehkä vaikuttanut mihinkään jotain säätöjä siihen nyt saa kai enemmän tehtyä.kuitenkin tehtaalla ollaan oltu hyvin asialla koko ajan ettei sinneppäin voi pälvelusta moittia ja taisivat mainita että tarvittaessa paneutuvat ongelmaan paremmin jos ei nämä pienet säädöt auta ja mm mainitsivat omien koneiden pelittävän jopa kukauden mihinkään koskematta*kade*heh nojoo josko tuosta jotain=)
P-L &

ViestiKirjoittaja pate » To Tammi 04, 2007 16:17

Joo kohta täydet 2 vuotta ollut Biomatic+ bequem20 Thermian pannu.
Varsinaisia häiriöitä 0 mutta muutama oma moka kun oon leikkinyt vehkeiden kanssa. No sit kyllä on ollut myös noita raakaaineen takia olleita tilanteita kun on ollut hyvin puruista niin on tukkinut syöttö kairan.
Jaa niin noin reilu kuukausi sitten hajosi tuo Tehrmian oma syöttö kairan moottori ja siinä oleva alennus vaide, nyt minulla on lakan kaira ja tuntuu pelaavan vaikka olisi vähän enempikin tuota purua niin kyllä nostaa jos joukossa on jonkun verran ees papanoita.
pate

ViestiKirjoittaja Mikuk » To Tammi 04, 2007 16:32

Beguem 20+jäspi 20 pellet. 1 häiriö valosilmän pölyyntymisen takia.Tulilla 22.9 2006 lähtien.Kakkua ei maljaan enää tule jälkkärin ansiosta niin pahasti.
Mikuk

ViestiKirjoittaja yrmyli » Ti Tammi 09, 2007 10:49

--UP--

Onko todellakin näin, että ongelmia on tosiaan ollut näin vähän?

Palauteviestien määrän ja esiin tulleiden ongelmien valossa laite näyttääkin olevan ihan toimiva laite. Myös äänestyksen tulos vaikuttaa hyvältä, kukaan ei ole joutunut luopumaan laittesta, ja ongelmattomia laitteitakin on ollut mukavasti..

Eikö kukaan ole joutunut vaihtamaan esim. valosilmää, sytytysvastusta tai muuta kuluvaa osaa?
yrmyli

ViestiKirjoittaja pka » Ti Tammi 09, 2007 11:06

Moi,
Tähän mennessä (~25 tn) on mennyt Bequem 20:stä rikki:
- 1 kpl polttimen käyttömoottori
- 1 kpl syöttöruuvin laakeri
- 1 kpl sulkusyötin
- 1 kpl spiraalin (3 m) moottori
Poltin on vuodelta 2004.
pka

ViestiKirjoittaja Putkimiess » Ti Tammi 09, 2007 11:56

yrmyli kirjoitti:--UP--

Onko todellakin näin, että ongelmia on tosiaan ollut näin vähän?

Palauteviestien määrän ja esiin tulleiden ongelmien valossa laite näyttääkin olevan ihan toimiva laite. Myös äänestyksen tulos vaikuttaa hyvältä, kukaan ei ole joutunut luopumaan laittesta, ja ongelmattomia laitteitakin on ollut mukavasti..

Eikö kukaan ole joutunut vaihtamaan esim. valosilmää, sytytysvastusta tai muuta kuluvaa osaa?

Kyllä nyt mahtaa jotakuta harmittaa :wink:
Biomatic+ 2004
Putkimiess

ViestiKirjoittaja SSi » Ti Tammi 09, 2007 12:24

Enpä usko, eiköhän kaikki ole tyytyväisiä ettei ole engelmia tai ainakin ne joilla ei ole ollut ongelmia.

Tai sitten ne joilla on ongelmia eivät kehtaa tulla kaapista todistaakseen huonoa hankintaansa. :)
Biona 2000 (11/06) + 16m ruuvi + Termax 25S + Extra 600 + Tigex + Vilpe TI-17 + Termomat 12 + 1-wire - Jämä Junior 2K ('76) R.I.P.
BTool Lataa tästä
SSi

ViestiKirjoittaja essi » Ti Tammi 09, 2007 16:48

MH kirjoitti:äänestykseen olisi voinut vielä lisätä tai laittaa kokonaan oman aiheesta "aritermin syöttöruuvi jumissa" :evil: :evil:

Juurikin näin.
Taitaa ne suurimmat ongelmat thermian vehkeissä liittyä juurikin tuohon onnettomaan 3 m mutka spiraaliin.sekä purunsekaiseen papanaan.
viime vuonna taistelin minäkin sen kanssa...
6 mm purupapu vaihtoon.8 mm tilalle ja ainakin vielä toimii....
ite biomatic 20:ssä ei moitittavaa(paitsi huippupakkasilla ne tehdasasetukset on per....tä,mutta puhallusta ja syöttöä lissää...)
essi

ViestiKirjoittaja vilhu » Ti Tammi 09, 2007 16:53

Putkimiess kirjoitti:Kyllä nyt mahtaa jotakuta harmittaa :wink:
Minua ei ainakaan harmita.Sinulla,putkiss, käsittääkseni on tietoa montako laitetta vuositasolla AT myy Suomeen.Nythän klo 16.50 mennessä ääniä on näköjään annettu 21 kpl,joka edustaa jotakin %-määrää vaikkapa kolmen vuoden myynnistä(jollakin taisi olla -04 mallinen poltin).Edustavatko annetut äänet valtakunnallista keskiarvoa,vai eivät,voivat jokainen tykönään pohtia.
Kuva
*Retrofit*

Kuva
vilhu

Seuraava

Paluu Ariterm (Thermia)